6 mei 2024
Nieuws
Nummer 46 Het dier is geadopteerd door Astrid Haerens en Yousra Benfquih. We stellen ze graag aan je voor. Beide auteurs schrijven zowel poëzie als proza. Ook zijn ze sterke performers die regelmatig het podium betreden. De twee peetouders ondersteunen mee de nieuwe namen die in dit nummer te lezen zijn. Astrid en Yousra hebben gaan daarbij elk hun twee favoriete teksten uit het nummer kiezen. Benieuwd naar hun selectie? Houd dan Roergebied in de gaten.
Astrid Haerens
Astrid Haerens schrijft proza, poëzie en non-fictie. Haar werk onderzoekt onder andere de lichamelijke en zintuigelijke aspecten van schrijven. Ze studeerde Woordkunst aan het conservatorium van Antwerpen en debuteerde met de roman Stadspanters bij Uitgeverij Polis in 2017. In 2019 maakte ze een multimediale poëzieplattegrond van de Westhoek, samen met filmmaker Leonardo van Dijl. In 2022 verscheen de poëziebundel Oerhert bij Uitgeverij Atlas Contact, die de Poëziedebuutprijs 2023 won en genomineerd werd voor de Herman de Coninckprijs en de C. Buddingh’-prijs.
Met geluidskunstenaar Maris en cellist Jasmijn Lootens maakte ze de lp Anger’s Family Tree, die in januari 2024 uitkwam bij W.E.R.F. records. In 2024 gaan ze met deze plaat op tournee met Jazzlab. In haar performances onderzoekt Astrid verschillende manieren waarop poëzie op een podium gebracht kan worden.
Aanvullend op haar schrijfpraktijk, exploreert ze de sociale aspecten van schrijven in haar werk met collectieven, als curator, leraar en vriend. Zo werkt ze als docent aan het conservatorium van Antwerpen en het RITCS in Brussel, leidt ze als Letterzetter van Kortrijk een collectief en cureerde ze twee keer het Memento Woordfestival in Kortrijk.
Astrid woont en werkt in Brussel, maar is momenteel writer-in-residence aan de Jan van Eyckacademie, Maastricht. Ze houdt het meest van papieren post.
Voor het voetlicht: touwen
“Momenteel ben ik erg geïnteresseerd in touwen. In Staying With the Trouble beschrijft Donna Haraway mooi de (symbolische) aspecten van ‘het touwfiguur’. Voor Memento in Kortrijk met thema ‘spelen’ schreef ik een reflecterende tekst over het stadsdichterschap waarin het touwfiguur centraal stond. Sindsdien kom ik veel touwen tegen: in Garments Against Women van Anne Boyer, in het werk van Fred Sandback dat ik onlangs zag in New York, maar ook dichter bij huis in de prachtige schilderijen van Michael Raedecker in het Kunstmuseum van Den Haag. Enigmatisch maar erg ontroerend werk.”
Yousra Benfquih is schrijver, dichter en spoken word artiest.
In 2017 won ze de txt-on-stage wedstrijd Naft voor Woord en werd ze geselecteerd voor de schrijversresidentie van deBuren in Parijs. Sindsdien is Yousra een vaste waarde op de Vlaamse podia, gaande van de Bozar tot de Roma, de Arenberg tot Theater Aan Zee. Haar werk lees je o.a. in Kluger Hans, DW B, Poëziekrant, De Revisor en Notulen van het Onzichtbare, en haar columns in De Standaard, Knack, De Morgen en op Radio 1.
In 2019 werd ze geshortlist voor de Joost Zwagerman Essayprijs. In 2021 werd ze geselecteerd voor het Slow Writing Lab, het mastertraject van het Nederlands Letterenfonds, en in 2022 voor Vers van het Mes, het poëzieprogramma van deBuren en Perdu, en Eenzame Avonturen, een traject voor literaire non-fictie van deBuren en De Gids.
Yousra behoort tot de vaste auteurspoule van rekto:verso en geeft Spoken Word aan LUCA School of Arts (Writing for Performance). Ze volgde, tijdens het behalen van haar doctoraat in de mensenrechten, de opleiding Literair Schrijven aan de Academie van Borgerhout. Momenteel werkt ze aan haar dichtbundel.
Voor het voetlicht: Women is Present
“Een project dat ik graag in de kijker zet is W.I.P., de achtdelige podcast die ik cureerde en hoste voor de Vrouwenraad. W.I.P. staat voor ‘Women is Present’ (geleend van artieste Marina Abramovićs The Artist is Present) en is een podcast over intersectioneel feminisme. Vanuit die intersectionele feministische lens duik ik met gasten in klimaatrechtvaardigheid, de openbare ruimte en ons rechtssysteem, maar ook in de kunsten, dekolonisatie en de gezondheidszorg. Voor schrijver Sara Ahmed (van o.a. Living a Feminist Life en The Feminist Killjoy Handbook) bestaat intersectioneel feminisme erin om de wereld draaglijker te maken (‘to make the world more bearable’). Dat is wat deze parels van gesprekken voor me doen: ze zijn verdiepend, verbindend, helend en urgent. Ze herinneren ons eraan dat andere werelden mogelijk zijn, maar ook dat feministisch werk nooit af is. Daarom staat W.I.P. ook voor ‘Work in Progress’. Luister, rate en deel!”
Wil je je graag abonneren op Kluger Hans en twee keer per jaar nieuw literair talent ontdekken? Dat kan hier! Je vindt dan als eerste het nieuwste nummer in je brievenbus. Wil je enkel #46 Het dier aanschaffen? Hou dan onze webwinkel in de gaten.
Ontmoet het schrijftalent van morgen. Kluger Hans is er voor de nieuwsgierige lezer die graag verder kijkt dan de gevestigde namen. Via dit tijdschrift leer je nu al de auteurs kennen die over vijf jaar op ieders salontafel prijken. Mei en oktober zijn onze oogstmaanden. Dan lanceren we een nieuw themanummer waarin we verhalen, poëzie, essays en theaterteksten van opkomend en onbekend talent verzamelen in een papieren jasje. Er is maar een grondregel: tekst, vormgeving en beeldende kunst spelen steeds op elkaar in.
DIT BERICHT DELEN