8 juni 2022
Nieuws

Image

Arno Van Vlierberghe kiest ook voor … ‘HET MASKER VAN LAUTRÉAMONT DRAAGT ONS SMOELVEL (BEL Radio Edit) BASS BOOSTED’ van Casper Burghgraeve en Benjamin De Roover

Arno met #42 Chaos.

Peter Arno Van Vlierberghe koos naast een favoriete prozatekst eveneens zijn lievelingsgedicht uit #42 Chaos. Zijn keuze viel op ‘HET MASKER VAN LAUTRÉAMONT DRAAGT ONS SMOELVEL (BEL Radio Edit) BASS BOOSTED’ van dichtersduo Casper Burghgraeve en Benjamin De Roover. Een woordje uitleg:

Meer dan een gaaf eindresultaat van een autonoom scheppend proces, laat de tekst van
De Roover & Burghgraeve zich lezen als een bass boosted echo-kamer. Een
oorverdovende ruimte waarin je als lezer je oorschelp tegen de muur moet houden om de
stemmen aan de andere kant waar te nemen. Stemmen van lang geleden, zoals Hans van
den Waarsenburg en CB Vaandrager. Stemmen van niet zo lang geleden, zoals A Tribe
Called Quest, Jeroen Mettes en Skrillex. Eerder dan lippendienst te bewijzen aan de fictie
van romantisch schrijverschap, lijkt de tekst meer een getuige te zijn van uncreative
writing, een koppig herschikken van brokstukken. Vormelijk is de tekst ook een soort
schip van Theseus: weliswaar herkenbaar, maar fundamenteel ambigu qua samenstelling
en authenticiteit. In elke haven een slachtoffer. Deze laudatio zou, tot nu toe, doen
vermoeden dat ik de twee schrijvers een soort angry young men-postmodernisme
toeschrijf. Dat is niet zo. Het is De Roover & Burghgraeve menens, en de tekst geeft geen

blijk van interesse in de eindeloze carrousel van de strontvermoeiende negatieve
dialectiek die wordt verward met literaire vernieuwing. Wie deze tekst ook schreef, of uit
welke stemmen ze bestaat: eenheid & zuiverheid stonden niet hoog op de agenda. “Dus
de brand erin, in alles, inclusief onszelf.” Ik giet met plezier wat kerosine op de vlammen,
en stap er mee in.


Fragment uit ‘HET MASKER VAN LAUTRÉAMONT DRAAGT ONS SMOELVEL
(BEL Radio Edit) BASS BOOSTED’
:

Net als de geschiedenis, slaapt het gedicht nooit,

Het wil enkel overleven,het wil alles hebben gezien

Een gewonde soldaat, strompelend over het slagveld van de 21e eeuw,

Dagdromend, met 1 oog op het beeldscherm en 1 op de loop, 

Van standbeelden die standbeelden onthoofden

Eerst de strijd in, dan de strijd om de 20e eeuw

Want toen we op een ochtend wakker werden op het kunstgras, naast de witte fuckende 

Politici op het kunstgras, viel in ons als licht door het glasraam van een kathedraal, de opdracht:

Laat ons het vuur verder in brand steken, lieve vrienden,

Lieve loontrekkende vrienden, 

Lang voordat wij onze intrede deden in dit land, deed de schipbreuk haar intrede in ons

Coherentie is voor de vijand nooit een struikelblok geweest, waarom dan voor ons?

Laat je niet opslokken door de vortex van hun tegenstrijdigheden 

Nee, niet langer heden, verleden en toekomst ingeruild voor de tijd die enkel verglijdt en verdrukt

Crisistijd vraagt crisistekst: Affectieve crisis, literaire sloop!

Laat de mislukking je naar het hoofd stijgen

Laat je niet verblinden door post-fascistische barok 

Lees diep in het warme gangenstelstel van de universitaire refter

Luidop aan de zakken soep je protestverzen voor

Crisistijd vraagt crisistekst: The age demands an image / of its accelerated grimace

The food too

Iemand moet de Kuifje uit de koppen van de Belgen trappen, toch?

Ja, vat dat maar op als een dreiging, de dreiging die liefde heet

Wie wij zijn? Vlaamse suburbia hebben ons en ons specifieke gevoelsregister

Over de spoorlijn heen de Vlaamse kleinstad in gefluimd

Niet de fabriekshal of het kantoor, maar het overdekte zwembad

Annex fuifzaal legde als eerste beslag op ons lichaam

Als een 2008-markt crashten we vervolgens, Skrillex nog nagalmend in de oren, ons bed in, 

Hetzelfde bed waarin we sinds het middelbaar geen proza meer in 

Lezen, enkel powezie, anti-powezie, teorie, anti-teorie en alles tussenin

We hebben onze harten met fantasieën gevoed

En onze harten werden vreemd

Dus de brand erin, in alles, inclusief onszelf

Dries, we hebben het ook tegen jou

Jij, door poli-journalistiek jargon ingebunkerd

Maar eens zullen we het parlement opleuken met je ingewanden en je tanden

Joachim, we hebben het ook tegen jou

We kijken het VRT-nieuws met onze moeders en leveren staand driftig commentaar

We vragen: welk nieuw seizoen luidt de jacht op witte konijnen in?


Benjamin De Roover en Casper Burghgraeve. Foto door Lore Deuninck.

Benjamin De Roover (1996) is dichter. Hij werd geboren in Zottegem en
studeerde in Gent, waar hij als lid van
Auw La, studentenvereniging voor poëzie, verscheidene literaire evenementen
organiseerde. Bij Auw La ontmoette hij
ook Casper Burghgraeve, sinds jaren
een goede vriend en intellectuele sparringpartner. Momenteel woont hij terug
in Zottegem, waar hij werkt en wandelt.

Casper Burghgraeve (1997) is dichter en
amateurkunstenaar. Hij werd geboren in Gent en studeert in Gent, waar hij als lid van Auw La, studentenvereniging voor poëzie, verscheidene literaire evenementen organiseert. Bij Auw La
ontmoette hij ook Benjamin De Roover, sinds jaren een goede vriend en intellectuele sparringpartner. Momenteel woont hij in Oudenaarde, waar hij nog steeds voor school werkt, en in zijn kamer zit.


Wil je dit gedicht graag helemaal verslinden en/of het ook op papier bemachtigen om je collectie mee te vervolledigen? Dat kan! Koop #42 Chaos in onze webwinkel of in een van deze boekhandels. Of word abonnee, dan krijg je automatisch #42 Chaos toegestuurd als welkomstexemplaar. Dat is meteen ook de beste manier om ons te steunen.


DIT BERICHT DELEN